To αναπάντεχο χόμπι που παρατείνει τη ζωή και καθυστερεί τη γήρανση

Μια επιστημονική ανακάλυψη στη μάχη της ανθρωπότητας με τη φθορά του χρόνου

Οι συμβουλές της επιστήμης για την πολυπόθητη παράταση της νεότητας είναι σαφείς και προ πολλού τεκμηριωμένες: υγιεινή διατροφή, ήπια άσκηση, διακοπή καπνίσματος κ.λπ. Τα τελευταία χρόνια, όμως, ολοένα και περισσότερες έρευνες εστιάζουν στις συνήθειες των ανθρώπων που ενδέχεται να παρατείνουν το προσδόκιμο ζωής και να διατηρήσουν τη νεότητα τόσο του σώματος όσο και του πνεύματος.

Τα συμπεράσματα πολυάριθμων κλινικών μελετών, συγκλίνουν στο ότι η αερόβια άσκηση δεν βελτιώνει απλώς τις σωματικές ικανότητες των ηλικιωμένων, αλλά έχει θαυματουργές επιπτώσεις και στις ψυχικές.

Let’s Dance

Μία πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, εστίασε στις επωφελείς επιδράσεις του χορού στον εγκέφαλο. Oι ερευνητές του Γερμανικού Κέντρου Νευροεκφυλιστικών Ασθενειών και του Ινστιτούτου Αθλητικής Επιστήμης στο Μαγδεμβούργο της Γερμανίας συνέκριναν τα νευροπροστατευτικά οφέλη της μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας στο γυμναστήριο, με τα αντίστοιχα οφέλη από τη συμμετοχή σε ομάδα χορού. Η μελέτη διεξήχθη σε άντρες και γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας τα 68 έτη, με μοναδική προϋπόθεση τη συμμετοχή τους σε εβδομαδιαίες τάξεις χορού επί ενάμιση χρόνο, όπου καλούντο να μάθουν και να ακολουθήσουν συγκεκριμένες χορογραφίες.

Τα συμπεράσματά της μελέτης εντυπωσιάζουν: Οι μαγνητικές τομογραφίες των συμμετεχόντων στις τάξεις χορού έδειξαν ότι όχι μόνο ανακόπηκε ο εκφυλισμός στη δομή του εγκεφάλου, αλλά στην πλειονότητα των περιπτώσεων αυξήθηκε ο όγκος του ιππόκαμπου. Να σημειώσουμε ότι πρόκειται για το τμήμα του εγκεφάλου που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση και τη μνήμη, και έχει την τάση να μειώνεται με την πάροδο των ετών.

Photo credit: Matthias Zomer/ CC0 Licence/ via pexels.com

Aκόμη καλύτερη ισορροπία

Αντιγηραντικά οφέλη διαπιστώθηκαν και στους αντίστοιχους δείκτες όσων ακολουθούσαν προγράμματα αεροβικής γυμναστικής, αλλά στην περίπτωσή τους δεν καταγράφηκαν «συμπεριφορικές» αλλαγές. Σημαντική βελτίωση διαπιστώθηκε, επίσης, στις ικανότητες ισορροπίας όσων συμμετείχαν στις τάξεις χορού.

Ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας θεωρεί ότι οι θετικές επιδράσεις της διαδικασίας σχετίζονται αφενός με τα οφέλη της σωματικής άσκησης, και αφετέρου με την πνευματική άσκηση που συνδέεται με την απομνημόνευση της χορογραφίας και τη σύνδεση των κινήσεων με τον ρυθμό της μουσικής. Με αυτό τον τρόπο, όχι μόνο προάγεται η νευρική δραστηριότητα, αλλά και βελτιώνεται η λειτουργική συνδεσιμότητα μεταξύ πολλαπλών περιοχών του εγκεφάλου.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Neuroscience.