5+1 «κακές» συνήθειες που τελικά δεν κάνουν κακό σύμφωνα με την επιστήμη

5+1 «κακές» συνήθειες που τελικά δεν κάνουν κακό σύμφωνα με την επιστήμη

Πολλές από τις υποτιθέμενες «κακές» συνήθειες μπορεί στην πραγματικότητα να είναι απολύτως καλές και διόλου επιβλαβείς, σύμφωνα με την επιστημονική έρευνα.

Σας αρέσει ο καφές και τα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη; Πού και πού ξεκλέβετε λίγο χρόνο για μια μεσημεριανή σιέστα; Δεν μπορείτε να αποχωριστείτε την παιδική συνήθεια του να μασάτε τσίχλα; Οι φίλοι σας σας επικρίνουν για όλα τα παραπάνω; Τώρα μπορείτε να αντικρούσετε τις ενστάσεις τους με επιστημονικά επιχειρήματα.

Να πίνετε καφέ ή «θα πάθουν τα νεύρα σας»;

Αν και η υπερβολική κατανάλωσή καφέ μπορεί πράγματι να είναι επιζήμια για την υγεία, πολλές έρευνες συγκλίνουν ότι όταν καταναλώνεται με μέτρο, έχει και ευεργετικές ιδιότητες. Οι χημικές ουσίες που περιέχονται στον καφέ συμβάλλουν στην καταπολέμηση νόσων όπως Πάρκινσον, διαβήτης τύπου 2, ασθένειες του ήπατος, καθώς επίσης ενισχύουν τη μνήμη.

Ειδικά για τις γυναίκες, έρευνα έδειξε ότι εκείνες που καταναλώνουν δύο με τρία φλιτζάνια καφέ την ημέρα, έχουν 15% λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη σε σχέση με εκείνες που πίνουν λιγότερο ή καθόλου καφέ, ενώ σύμφωνα με άλλη έρευνα, οι γυναίκες που πίνουν δύο με τρεις καφέδες την ημέρα, εμφανίζουν χαμηλότερο σωματικό και κοιλιακό λίπος.

Συνεπώς, πιείτε άφοβα το καφεδάκι σας αλλά με μέτρο, αποφεύγοντας τη ζάχαρη, το γάλα, τη σαντιγί και όλα τα πρόσθετα συστατικά που μπορούν να μετατρέψουν το αγαπημένο σας ρόφημα σε θερμιδική βόμβα.

CC0 licence via pexels.com

Yδατάνθρακες: Φίλοι ή εχθροί;

Οι υδατάνθρακες συχνά δαιμονοποιούνται, αλλά τόσο η υπερκατανάλωσή τους όσο και η υποκατανάλωσή τους μπορούν να γίνουν επιβλαβείς για την υγεία σας. Οι υδατάνθρακες αντιπροσωπεύουν την πιο σημαντική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό με την συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη να κυμαίνεται μεταξύ 45%-65% των συνολικών θερμίδων που πρέπει να προσλαμβάνετε ανάλογα με το προφίλ σας.

Προτιμήστε βέβαια τους «καλούς» υδατάνθρακες: καστανό ρύζι, πλιγούρι, δημητριακά και ζυμαρικά ολικής αλέσεως, φρούτα ολόκληρα με τη φλούδα τους και όσπρια. Σας παρέχουν θρεπτικά συστατικά όπως φυτικές ίνες και ωμέγα-3 λιπαρά που είναι ζωτικής σημασίας για την πεπτική υγεία, βοηθούν στη μείωση της χοληστερόλης, διατηρούν σταθερά τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και σας χορταίνουν.

Με ή χωρίς γλουτένη;

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται κυρίως στα δημητριακά, όπως το σιτάρι, το κριθάρι, η σίκαλη και στα παράγωγά τους όπως π.χ. το ψωμί, τα ζυμαρικά, τις φρυγανιές και άλλα αρτοσκευάσματα. Διασπάται στο έντερο και δεν δημιουργεί κανένα απολύτως πρόβλημα στον οργανισμό. Ωστόσο, το 1% του πληθυσμού που πάσχει από κοιλιοκάκη, μία μορφή εντεροπάθειας, πράγματι παρουσιάζει ευαισθησία στην γλουτένη. Αν όμως δεν υποφέρετε από κοιλιοκάκη, δεν υπάρχει λόγος να αφαιρέσετε τη γλουτένη από το διαιτολόγιό σας.

CC0 licence via rawpixel.com

Μάσημα τσίχλας: άχρηστη ή ωφέλιμη συνήθεια;

Αν το μάσημα της τσίχλας ήταν αιτία επίπληξης ή και αποβολής από την τάξη στα μαθητικά σας χρόνια, οι σύγχρονες έρευνες έρχονται να σας δικαιώσουν για την επιμονή σας να παρακούτε τους καθηγητές σας. Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κάρντιφ διαπίστωσαν ότι το μάσημα μιας τσίχλας επιδρά ευεργετικά  στη μείωση του στρες και τη βελτίωση της μνήμης και της επαγρύπνησης.

Μια άλλη μελέτη κατέδειξε ότι η εν λόγω συνήθεια βελτιώνει τόσο τη βραχυπρόθεσμη όσο και τη μακροπρόθεσμη μνήμη. Σε αντίστοιχα συμπεράσματα κατέληξαν και ερευνητές του Πανεπιστημίου του St. Louis, υποδεικνύοντας ωστόσο ότι τα οφέλη για τη συγκέντρωση διαρκούν 15-20 λεπτά, αποδίδοντάς τα στη διέγερση που προκαλείται από το μάσημα.

 

Σιέστα: δείγμα τεμπελιάς ή αναγκαίο διάλειμμα;  

Ίσως θεωρείτε ότι η συνήθεια της σιέστας είναι χάσιμο χρόνου ή ενδέχεται να διαταράξει τον βραδινό ύπνο σας. Ωστόσο, διάφορες έρευνες δείχνουν ότι ένας μισάωρος υπνάκος κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να κάνει καλό στην υγεία σας. Σύμφωνα με μελέτη που έλαβε χώρα και στην Ελλάδα, ο σύντομος απογευματινός ύπνος, εξουδετερώνει τις αρνητικές επιδράσεις του στρες και μειώνει τον κίνδυνο θανάτου από στεφανιαία νόσο, ενώ μία άλλη έρευνα κατέδειξε τα οφέλη της σιέστας για ανθρώπους που πάσχουν από υπέρταση. Μία ακόμη έρευνα που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, κατέληξε ότι ακόμη κι όσοι παίρνουν έναν μεσημεριανό ύπνο μία ή δύο φορές την εβδομάδα, διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού ή καρδιακής προσβολής.

CC0 licence via pexels.com

Ηλιοθεραπεία: θεραπευτική ή επικίνδυνη;

Οι ειδικοί συστήνουν να αποφεύγετε την ηλιοθεραπεία, τα κρεβάτια τεχνητού μαυρίσματος και την παράλειψη του αντηλιακού πριν την έκθεση στον ήλιο ή κατά τη διάρκεια εξωτερικών δραστηριοτήτων, ώστε να είστε επαρκώς προστατευμένοι από τον καρκίνο του δέρματος. Ωστόσο, πιο πρόσφατες έρευνες αποφαίνονται ότι η μικρής διάρκειας, συχνή έκθεση στον ήλιο, κάνει καλό στην υγεία.

Η ηλιοφάνεια βοηθά το σώμα σας να παράγει βιταμίνη D, η οποία είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της υγείας των κυττάρων σας και τη ρύθμιση της διάθεσης σας. Όπως προέκυψε από αμερικανική επιστημονική μελέτη, η βιταμίνη D που παράγεται από τον ήλιο βοηθάει στην αποφυγή του κρυολογήματος και της γρίπης, ενώ σύμφωνα με άλλη έρευνα, η έκθεση στο ηλιακό φως βελτιώνει σημαντικά τη διάθεση.

Ειδικά για την Ελλάδα, οι ειδικοί συστήνουν την έκθεση σας στον ήλιο για δέκα με δεκαπέντε λεπτά, χωρίς αντηλιακό, από τις 10 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ., τρεις  φορές την εβδομάδα. Απολαύστε το θεραπευτικό άγγιγμα του ήλιου στο πρόσωπό σας, στα χέρια και στα πόδια σας και αφήστε τον οργανισμό σας να «βιταμινοσυνθέσει».

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Η πιο προηγμένη επιστημονική έρευνα, η πιο εξελιγμένη τεχνολογία αλλά και η πιο πολύπλοκη εφεύρεση υπηρετούν τον ίδιο σκοπό, να κάνουν την καθημερινότητά μας απλούστερη και ευκολότερη. Με δυο λόγια να ομορφύνουν τη ζωή μας!

Αυτή είναι η πηγή απ την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog. Αν και πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε… και στο φεγγάρι.