Πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα επιταχύνει τους ελέγχους στο αεροδρόμιο

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη θα επιταχύνει τους ελέγχους στο αεροδρόμιο

Αναγνώριση ίριδας, δακτυλικού αποτυπώματος ή προσώπου μπαίνουν ήδη στην ημερήσια διάταξη πολλών αεροδρομίων, προκειμένου να επιταχύνουν τις χρονοβόρες και αγχωτικές διαδικασίες, αλλά και να βελτιώσουν την ασφάλεια.

Το λεγόμενο άγχος της αναμονής είναι ένας από τα βασικότερα μειονεκτήματα ενός αεροπορικού ταξιδιού. Το βιώνει η πλειοψηφία των 3,8 δισ. επιβατών που ταξιδεύουν ετησίως και θα το βιώνουν ολοένα και περισσότεροι, καθώς μέσα στην επόμενη 20ετία ο αριθμός αναμένεται να διπλασιαστεί.

Ειδικά τα τελευταία χρόνια με την αυστηροποίηση των ελέγχων, οι ουρές έχουν επιμηκυνθεί και ο χρόνος αναμονής έχει μεγαλώσει. Ουρά για το check-in και την παράδοση αποσκευών, ουρά στον πρώτο έλεγχο ταυτότητας, ουρά και στον έλεγχο ασφαλείας, και βέβαια ουρά πριν την επιβίβαση στην πτήση. Χαμένος χρόνος τόσο για τους επιβάτες όσο και για τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια, οι υπεύθυνοι των οποίων αναζητούν τρόπους να μειώσουν τους χρόνους αναμονής, χωρίς να προχωρούν σε εκπτώσεις της ασφάλειας των πτήσεων και των ίδιων των επιβατών.

Λύση στο πρόβλημα έρχεται να δώσει η τεχνητή νοημοσύνη και οι μέθοδοι βιομετρικής αναγνώρισης. Η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου, ίριδας ή δακτυλικών αποτυπωμάτων εφαρμόζεται ήδη σε ορισμένα αεροδρόμια και τα πρώτα δείγματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.

ai-clear

Photo credit: Clear

Πού εφαρμόζονται ήδη βιομετρικοί έλεγχοι;

Στις ΗΠΑ οι βιομετρικοί έλεγχοι αξιοποιούνται ήδη σε προγράμματα όπως το TSA PreCheck και το Global Entry, αλλά όχι σε μαζικό επίπεδο, καθώς είναι ελάχιστα τα αεροδρόμια που το χρησιμοποιούν (σε ευρεία κλίμακα μόνο τα αεροδρόμια της Βοστώνης και της Ατλάντα) για επιβάτες των εταιρειών JetBlue και Delta. Στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού, η British Airways δοκιμάζει ένα αντίστοιχο μοντέλο στο Heathrow. Εξάλλου, σε 24 αμερικανικά αεροδρόμια εφαρμόζεται ήδη δοκιμαστικά το σύστημα ελέγχου με την αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος ή ίριδας της εταιρείας Clear.

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους ασφάλειας, οι χρόνοι των ελέγχων έχουν μειωθεί εντυπωσιακά σε όλα τα στάδια από το check-in μέχρι την επιβίβαση, ενώ και τα επίπεδα ασφάλειας κινούνται σε ανώτερο επίπεδο. Πρακτικά, οι επιβάτες δεν έρχονται σε επαφή με υπεύθυνους ασφαλείας (εκτός αν απαιτηθεί σωματικός έλεγχος), καθώς σε όλα τα σημεία ελέγχου είτε κοιτούν μια κάμερα είτε σκανάρουν το δακτυλικό τους αποτύπωμα. Προς το παρόν πάντως, αυτός ο τύπος ελέγχου είναι προαιρετικός και οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν τους παραδοσιακούς τρόπους ελέγχου με την επίδειξη εγγράφων ή την σάρωση διαβατηρίων με ενσωματωμένο chip.

ai-self-checkin-airport

Photo credit: SITA

Καλή η ευκολία, αλλά υπάρχουν κίνδυνοι;

Σαφώς. Όπως όλες οι τεχνολογίες στα πρώτα τους βήματα, παρουσιάζουν ευπάθειες και ελαττώματα. Οι κύριες ανησυχίες πηγάζουν από την ασφάλεια των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων. Οι κυβερνήσεις και οι εταιρείες που αναπτύσσουν το hardware software προσπαθούν βέβαια να θωρακίσουν τις νέες μεθόδους, αλλά ουδείς μπορεί να αισθάνεται απολύτως διασφαλισμένος στο σύγχρονο κυβερνοπεριβάλλον.

Η εταιρεία SITA που είναι πρωτοπόρος στην ανάπτυξη υποδομών βιομετρικής αναγνώρισης για αεροδρόμια καθησυχάζει για τους πιθανούς κινδύνους καθώς τα συγκεκριμένα συστήματα δεν είναι εξίσου εκτεθειμένα στις επιθέσεις hackers και κακόβουλων.

Τους τελευταίους μήνες δοκιμάζει ένα πλήρως λειτουργικό σύστημα ελέγχου με αναγνώριση προσώπου στο αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν στην Αυστραλία. Οι επιβάτες δεν έχουν παρά να σκανάρουν τα έγγραφα και να βγάλουν μία selfie προκειμένου να περάσουν σε υποπολλαπλάσιο χρόνο απ’ όλα τα σημεία ελέγχου. Το ίδιο και στο αεροδρόμιο της Γενεύης όπου και δοκιμάζει ένα ρομποτικό σύστημα ελέγχου και απόθεσης αποσκευών.

Τα επιτυχημένα τεστ και η αλματώδης βελτίωση των συγκεκριμένων τεχνολογιών σίγουρα θα επιταχύνουν τις εξελίξεις. Είστε έτοιμοι για τη νέα εποχή των αεροπορικών ελέγχων;

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βάσικη αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποίησουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δεσμεύσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.