ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ

Candela P-12: Το πρώτο «ιπτάμενο» ηλεκτρικό ferry boat

Το πρωτότυπο αυτό σκάφος αναμένεται να προσφέρει μία πιο γρήγορη & οικολογική εναλλακτική επιλογή μετακίνησης, αναβαθμίζοντας τις δημόσιες συγκοινωνίες της Στοκχόλμης.

Εάν έχετε ταξιδέψει στη Στοκχόλμη, σίγουρα δεν θα έχετε μείνει ασυγκίνητοι από την ιδιαίτερη γοητεία μιας παραλιακής πόλης που εκτείνεται σε ένα αρχιπέλαγος 14 νησιών. Γι’ αυτό και οι κάτοικοί της έχουν μακρά παράδοση στη χρήση θαλάσσιων σκαφών για τη μετακίνησή τους.

Ωστόσο, τις τελευταίες δεκαετίες η παράδοση αυτή συνοδεύεται από ένα μεγάλο περιβαλλοντικό τίμημα. Τα κύματα από τα ταχύπλοα και ο θόρυβος των κινητήρων τους βλάπτουν τον βυθό και αναταράσσουν τον ενάλιο κόσμο, ενώ οι ρύποι που εκπέμπουν, ξεπερνούν το ένα τέταρτο των εκπομπών CO2 της Σουηδίας από τη ναυτιλία.

Photo credit: Candela

Ένα ferry boat που ίπταται αποτελεί μία πρωτότυπη λύση μετακίνησης για πόλεις με μεγάλη παραλιακή επιφάνεια. Από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, η πρωτότυπη απάντηση για τη μετακίνηση σε μία μεγαλούπολη περιλαμβάνει ένα λεωφορείο που ίπταται. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο  «Το νέο ιπτάμενο ηλεκτρικό λεωφορείο που αλλάζει τα δεδομένα».

Στο πλαίσιο αυτό, η σουηδική πρωτεύουσα βρήκε μια πρωτότυπη λύση: Ένα «ιπτάμενο» ηλεκτρικό ferry boat, το οποίο αναμένεται να περιορίσει δραστικά όχι μόνο τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των θαλάσσιων μέσων συγκοινωνίας αλλά και το χρόνο μετακίνησης μέσα στην πόλη.

To «Tesla» των ferry boat

Ο λόγος για το Candela P-12, το «Tesla» των θαλάσσιων οχημάτων, όπως το αποκαλεί ο Gustav Hasselskog, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της Candela. Πριν φτάσει στο P-12, ο Hasselskog, αντλώντας έμπνευση από την επανάσταση στα ηλεκτρικά οχήματα που έφερε η  Tesla την προηγούμενη δεκαετία, έχει ήδη λανσάρει –αν και όχι σε μαζικό επίπεδο– μία σειρά ταχύπλοων που ίπτανται. H αρχή έγινε με το Candela 7.

Video credit: Candela

Οι Σουηδοί αναπτύσσουν το Candela και οι Ιταλοί ένα σούπερ γιοτ που μπορεί να αιωρείται, να επιπλέει και να διασχίζει αέρα και θάλασσα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το σούπερ γιοτ που κολυμπάει και πετάει».

Συνδυάζοντας προηγμένες τεχνολογίες αεροσκαφών, λογισμικού και ηλεκτρονικών, το σκάφη της Candela, διασχίζουν το νερό και ίπτανται πάνω από τη στάθμη της θάλασσας, χωρίς να παράγουν καθόλου θόρυβο ή ρύπους, σε αντίθεση με τα ογκώδη πετρελαιοκίνητα πλοία που μεταφέρουν επί του παρόντος επιβάτες στο αρχιπέλαγος της Στοκχόλμης.

Ωστόσο, πώς το πετυχαίνουν αυτό, όταν το πάγιο πρόβλημα στην τροφοδοσία ηλεκτρικών οχημάτων είναι ότι απαιτούν βαριές μπαταρίες; Άλλωστε, σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πατάνε γερά στην άσφαλτο, ένα θαλάσσιο σκάφος πρέπει να αντισταθμίσει και την έλξη του νερού.

Για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα το Candela χρησιμοποιεί υδροπτέρυγα, δηλαδή ένα είδος «ποδιών» που εκτείνονται προς τα κάτω, μέσα στο νερό και λειτουργούν σαν φτερά ώστε να ωθούν το σκάφος στον αέρα καθώς ανεβάζει ταχύτητα.

Το ferry που προσφέρει

Η μείωση των εκπομπών άνθρακα από θαλάσσια οχήματα αποτελεί προτεραιότητα για μια πόλη που περιβάλλεται από νερό. Είναι άλλωστε ενδεικτικό ότι ο υπάρχων στόλος της πόλης –ο οποίος απαρτίζεται από 60 ferry – εκπέμπει 40.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, εκτοξεύοντας την ατμοσφαιρική ρύπανση και εγείροντας ανησυχίες για τη δημόσια υγεία.

Photo credit: Candela

Η διαδρομή από το προάστιο Tappström στο κέντρο της Στοκχόλμης διαρκεί κατά μέσο όρο 50 λεπτά με το αυτοκίνητο. Ωστόσο το ιπτάμενο ferry της Candela μπορεί να πραγματοποιήσει την εν λόγω διαδρομή μόλις σε 25 λεπτά. Μία ακόμη οικολογική επιλογή μετακίνησης στην πόλη είναι το ποδήλατο: Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «e-Bikes: Το μέλλον της μετακίνησης σε δυο τροχούς».

Ωστόσο, πλέον των πιο «καθαρών» μετακινήσεων στη θάλασσα που εγγυάται η ηλεκτροκίνηση, οι ιθύνοντες της πόλης φιλοδοξούν ότι οι μετακινήσεις με τα ιπτάμενα ferry θα μπορούσαν επίσης να απομακρύνουν τους επιβάτες από τις χερσαίες μεταφορές, μειώνοντας την κυκλοφορία, τη συμφόρηση και την ατμοσφαιρική ρύπανση από τα αυτοκίνητα.

Το πρώτο Candela P-12 αναμένεται να «πέσει στα βαθιά» της Στοκχόλμης μέχρι τα τέλη του 2022 πραγματοποιώντας δοκιμαστικές διαδρομές. Από τις αρχές του 2023, θα ενταχθεί πιλοτικά σε μία από τις κύριες θαλάσσιες διαδρομές της πόλης, προκειμένου να αξιολογηθεί η απόδοσή του σε βάθος χρόνου. Και ποιος ξέρει, αν όλα πάνε καλά, ίσως σε μερικά χρόνια κάποιο παρόμοιο όχημα να κάνει την εμφάνισή του και στη χώρα μας. Με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, άλλωστε, η Ελλάδα θα μπορούσε σίγουρα να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα των ιπτάμενων φέρι, κάνοντας και τις μετακινήσεις μας αρκετά πιο ενδιαφέρουσες.

Admin

Recent Posts

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική μεταμορφώνει τη μάθηση

Για τους μαθητές και τις μαθήτριες του 21ου αιώνα, η ρομποτική αποτελεί έναν διασκεδαστικό τρόπο…

1 ημέρα ago

Fliteboard: Δαμάζοντας τον αέρα πάνω από τα ύδατα

Εάν φέτος το καλοκαίρι παρατηρήσετε στον ορίζοντα surfers που ίπτανται πάνω από τη θάλασσα με…

1 εβδομάδα ago

Ενδορφίνες: Τι είναι οι ορμόνες της ευτυχίας & πως θα αυξηθούν

Ως χημικές ουσίες που απελευθερώνει το σώμα μας όταν αισθάνεται πόνο, άγχος ή ευχαρίστηση μετά…

2 εβδομάδες ago

Το καλοκαίρι πλησιάζει: Πώς θα κρατήσουμε την Αθήνα και κάθε πόλη δροσερή;

Θεμελιωμένες με υλικά που παγιδεύουν τη θερμότητα, και ιδιαίτερα πυκνοκατοικημένες, οι περισσότερες πόλεις είναι ευάλωτες…

3 εβδομάδες ago

Η γονιδιακή θεραπεία που αντιμετωπίζει την κώφωση

Ένα εκ γενετής κωφό αγόρι, άκουσε, για πρώτη φορά στα 11 του χρόνια, τις φωνές…

3 εβδομάδες ago

Τζετ Λαγκ: Τι είναι & Αντιμετώπιση με 5 τρόπους

Ένας τύπος διαταραχής του ύπνου που σχετίζεται με το ταξίδι σε διαφορετικές ζώνες ώρας, το…

4 εβδομάδες ago