Κάντε τα κολοκυθάκια πιο σέξι: Πώς θα δούμε την υγιεινή διατροφή με άλλο μάτι

Κάντε τα κολοκυθάκια πιο σέξι: Πώς θα δούμε την υγιεινή διατροφή με άλλο μάτι

Οι ερευνητές του Στάνφορντ αποδεικνύουν ότι τα τρόφιμα που μας κάνουν καλό μπορούν (και πρέπει) να είναι γευστικά και ελκυστικά. Αρκεί η σωστή ονομασία.

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν ότι είναι καλό να τρώνε υγιεινά, αλλά είναι συγκριτικά λίγοι αυτοί που αλλάζουν δραστικά τις διατροφικές τους συνήθειες. Παρότι επίσης οι περισσότεροι γνωρίζουν τις συνέπειες των ανθυγιεινών τροφίμων στον οργανισμό, δύσκολα στρέφονται στα πιο υγιεινά και ωφέλιμα. Μήπως λοιπόν όλα είναι θέμα επικοινωνίας;

Το ερώτημα αυτό απασχόλησε ερευνητές και εξειδικευμένους ψυχολόγους του Πανεπιστημίου Stanford που μελέτησαν το κατά πόσο αρκεί η πληροφόρηση για να αλλάξουμε τις διατροφικές μας επιλογές. Η Alia Crum, καθηγήτρια ψυχολογίας και συν-συγγραφέας της μελέτης ισχυρίζεται ότι η προσέγγισή μας στην υγιεινή διατροφή είναι λανθασμένη, γιατί επικεντρώνεται στα οφέλη της για την υγεία μας και όχι στη γεύση και την απόλαυση. Αποτέλεσμα αυτής της τακτικής είναι η ενίσχυση της αντίληψης ότι τα υγιεινά τρόφιμα είναι άγευστα και κάθε άλλο παρά απολαυστικά.

Video credit: Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ

Η Alia Crum, επικεφαλής του Mind & Body Lab στο Πανεπιστήμιο του Stanford, μιλάει για τους τρόπους που οι πεποιθήσεις μετασχηματίζουν την ανθρώπινη εμπειρία.

Το πείραμα που αλλάζει τα δεδομένα

Οι ερευνητές του Mind & Body Lab αποφάσισαν πριν από τρία χρόνια να δοκιμάσουν μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Αντί δηλαδή να δημοσιεύουν διατροφικές πληροφορίες (για τις θερμίδες, τα λιπαρά κ.λπ.) και να εστιάζουν στο πόσο υγιεινό είναι ένα τρόφιμο, αποφάσισαν να επικεντρωθούν στην απολαυστική του διάσταση. Αυτό που οι ίδιοι περιγράφουν ως «θετική εμπειρία φαγητού».

Προκειμένου λοιπόν να διαφοροποιήσουν την οπτική των καταναλωτών, αξιοποίησαν στις ετικέτες και τις περιγραφές λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν λιγότερο υγιεινά τρόφιμα. Αντί για «υγιεινή καροτοσαλάτα», έγραψαν στην ετικέτα «γλασαρισμένα καροτάκια σε σως εσπεριδοειδών» ή αντί για σκέτα «σπαράγγια» έγραψαν «τα απόλυτα σπαράγγια στα κάρβουνα».

Photo credit: CC0 licence via pexels.com

Αρκεί να περιγράψουμε τα κολοκυθάκια ως «σούπερ»;

Αφού βεβαιώθηκαν για την αποτελεσματικότητα της μεθόδου εντός του πανεπιστημίου τους (όπου ως είθισται οι φοιτητές τρέφονται λιγότερο υγιεινά), αποφάσισαν να επεκτείνουν το πείραμα σε ένα παναμερικανικό δίκτυο 57 κολεγίων σε συνεργασία με την πρωτοβουλία MCURC. Συνολικά ανέλυσαν 140.000 αποφάσεις για 71 διαφορετικά πιάτα λαχανικών που είχαν σημανθεί βάσει τις γεύσης, του υγιεινού τους προφίλ ή της απλής και ουδέτερης περιγραφής των συστατικών τους.

Τα αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακά: Σχεδόν ένας στους τρεις επέλεξε να δοκιμάσει φρούτα και λαχανικά βλέποντας τις ετικέτες που επικεντρώνονται στη γεύση τους σε σύγκριση με όσους επέλεξαν τρόφιμα με ετικέτες που επικεντρώνονται στην υγεία. Επίσης, 14% περισσότεροι διάλεξαν τρόφιμα με πιο ελκυστικές περιγραφές συγκριτικά με αυτά που απλώς περιέγραφαν τα συστατικά. Τα εστιατόρια κατέγραψαν αύξηση της κατανάλωσης λαχανικών κατά περίπου 39%.

Ένα ενδιαφέρον εύρημα ήταν ότι δεν αρκούσε απλώς μια εντυπωσιακή περιγραφή (π.χ. «Τα σούπερ κολοκυθάκια» ή «τα ωραία παντζάρια»), αλλά έπρεπε τα πιάτα να ανταποκρίνονται στην περιγραφή. Στις περιπτώσεις δηλαδή που οι περιγραφές δεν συμβάδιζαν με το γευστικό και οπτικό αποτέλεσμα, η αύξηση των πωλήσεων δεν ήταν σταθερή.

Τα συμπεράσματα της έρευνας δημοσιεύθηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Psychological Science.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Η πιο προηγμένη επιστημονική έρευνα, η πιο εξελιγμένη τεχνολογία αλλά και η πιο πολύπλοκη εφεύρεση υπηρετούν τον ίδιο σκοπό, να κάνουν την καθημερινότητά μας απλούστερη και ευκολότερη. Με δυο λόγια να ομορφύνουν τη ζωή μας!

Αυτή είναι η πηγή απ την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog. Αν και πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε… και στο φεγγάρι.