Η διατροφή που γίνεται ασπίδα ενάντια στην κατάθλιψη

Τα οφέλη των ορθών επιλογών διατροφής στη σωματική και ψυχική υγεία είναι αναρίθμητα

Η δημοφιλής διατροφή DASH θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο κατάθλιψης, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε πρόσφατα. Η δίαιτα DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) όπως υποδεικνύει και το όνομά της απευθύνεται σε ανθρώπους με αρτηριακή πίεση υψηλότερη του κανονικού.

Το συγκεκριμένο διαιτολόγιο βασίζεται στην κατανάλωση αρκετών μερίδων φρούτων και λαχανικών καθημερινά. Επιτρέπει επίσης την κατανάλωση γαλακτοκομικών χωρίς λιπαρά –ή έστω χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά– και άπαχου κρέατος. Συστήνει, επίσης, σε όσους την ακολουθούν να αποφεύγουν τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι και ζάχαρη, τα κορεσμένα λιπαρά και τα επεξεργασμένα κρέατα.

Σύμφωνα με τα ευρήματα πολυάριθμων κλινικών μελετών έχει αποδειχθεί αποτελεσματική στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης (σε αρκετές περιπτώσεις, απομακρύνει και την αναγκαιότητα φαρμακευτικής αγωγής), αλλά και στη μείωση του σωματικού βάρους.

Photo credit: [CC0 LICENCE] via unsplash.com

Υπάρχουν αντικαταθλιπτικές τροφές;

Η μελέτη του ιατρικού κέντρου του πανεπιστημίου Rush στο Σικάγο των ΗΠΑ, συμπέρανε (μάλλον κατά σύμπτωση!), ότι η δίαιτα DASΗ εκτός από τις προφανείς θετικές επιδράσεις στον έλεγχο της πίεσης, αποδείχτηκε αποτελεσματική και στην αποτροπή της κατάθλιψης. Η μελέτη αξιολόγησε 964 συμμετέχοντες με μέσο όρο ηλικίας 81 ετών για μια περίοδο περίπου έξι και πλέον ετών.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, όσοι ακολούθησαν τη δίαιτα DASH είχαν κατά 11% λιγότερες πιθανότητες εκδήλωσης κατάθλιψης. Αντίθετα, όσοι όχι μόνο δεν συμμορφώνονταν με τις διαιτητικές συμβουλές, αλλά κατανάλωναν τροφές υψηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λίπη και κόκκινα κρέατα είχαν πολλαπλάσιες πιθανότητες να εκδηλώσουν συμπτώματα κατάθλιψης.

Αντίστοιχα ευρήματα έχουν προκύψει και από παλαιότερες επιστημονικές μελέτες, όπως αυτή σε περισσότερους από 14.000 εθελοντές από την Ισπανία, αυτή με κοινό-στόχο κορίτσια εφηβικής ηλικίας , αλλά και η συγκριτική μελέτη των ευρημάτων 21 αντίστοιχων ερευνών.

Όπως βέβαια τονίζει ο επικεφαλής συντάκτης της μελέτης Laurel Cherian, όσοι ακολουθούν φαρμακευτική αγωγή δεν θα πρέπει να τη διακόψουν, θεωρώντας ότι η δίαιτα DASH θα θεραπεύσει από μόνη της τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Όπως και σε όλα τα ψυχικά νοσήματα, μόνο ο ειδικός γιατρός ή ο ψυχολόγος είναι αυτός που θα συμβουλεύσει αναλόγως. Σε κάθε περίπτωση, όμως, ένα διαιτολόγιο όπως αυτό που συστήνει η DASH δεν πρόκειται να βλάψει κανέναν!