Ένα αντηλιακό με τη σφραγίδα της NASA

Ένα βακτήριο που εντοπίστηκε για πρώτη φορά από τη NASA πριν από δεκαετίες, και δοκιμάστηκε στην ακτινοβολία και τις ακραίες θερμοκρασίες του διαστήματος, αναδεικνύεται πλέον σε μία πολλά υποσχόμενη λύση για την ενίσχυση της αντηλιακής προστασίας στη Γη.

Αν και συνήθως συνδέουμε τη NASA με την εξερεύνηση του διαστήματος, εντούτοις, οι καινοτομίες που έχει κατά καιρούς ανακαλύψει, επηρεάζουν σημαντικά τη ζωή μας και στη Γη. Όπως το Bacillus Lysate, ένα ανθεκτικό βακτήριο που ανακαλύφθηκε τυχαία σε μία προγραμματισμένη διαδικασία απολύμανσης.

final_sunblock1

Οι επιστήμονες συνεργάζονται με τους αστροναύτες που βρίσκονται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό προκειμένου να «απογειώσουν» την έρευνά τους αξιοποιώντας τη μικροβαρύτητα. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Η αντιμετώπιση του καρκίνου “κρύβεται” στο διάστημα;».

Το εν λόγω βακτήριο τράβηξε την προσοχή των επιστημόνων διότι έδειξε ότι μπορεί να επιβιώσει από κάθε προσπάθεια απολύμανσης. Ως αποτέλεσμα, σκέφτηκαν ότι θα ήταν καλύτερο αντί να το «εξολοθρεύσουν», να το χρησιμοποιήσουν προς όφελός μας!

Ένας Ακραιόφιλος ήρθε απόψε από το διάστημα

Όπως περιγράφει η NASA, πριν από χρόνια, ο Δρ. Kasthuri Venkateswaran, ως επιστημονικός υπεύθυνος για την απολύμανση των διαστημικών σκαφών που σχεδιάζονται για τον Άρη, εντόπισε στον μεγεθυντικό φακό του μικροσκοπίου του έναν περίεργο μικροοργανισμό: Ένα μικρόβιο, το οποίο ονόμασε Bacillus pumilus SAFR-032, που ήταν τόσο ανθεκτικό ώστε οι συνηθισμένες μέθοδοι καθαρισμού δεν μπορούσαν να το εξουδετερώσουν.

Αντί για τον Άρη, ένα δείγμα του μικροβίου στάλθηκε στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Εκεί οι αστροναύτες, αφού το κράτησαν «έξω από την πόρτα τους» για 18 μήνες –εκτεθειμένο δηλαδή στην ακτινοβολία και τις ακραίες θερμοκρασίες του διαστήματος– το μελέτησαν εξονυχιστικά, παράγοντας πάνω από 30 σχετικές δημοσιεύσεις σε διάστημα δύο δεκαετιών.

Εν συντομία, αυτό που ανακάλυψαν ήταν ένας Ακραιόφιλος, ένας οργανισμός που μπορεί να ευδοκιμήσει κάτω από ακραίες συνθήκες: Είναι ανθεκτικός στο υπεροξείδιο του υδρογόνου και στην υπεριώδη (UV) και γάμμα ακτινοβολία, αποτελώντας στην πραγματικότητα, ένα από τα πιο ανθεκτικά μικρόβια που είναι σήμερα γνωστά.

Η υπεριώδης ακτινοβολία που εκπέμπεται διαρκώς από τον ήλιο, χωρίζεται σε τρεις τύπους: UVA, UVB και UVC. Η UVA, δεν απορροφάται και διαπερνά –σχεδόν στο σύνολο της– τη στοιβάδα του όζοντος, με δυνητικά επικίνδυνες επιπτώσεις για τον άνθρωπο. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Έκθεση στον ήλιο: Τι συστήνουν οι επιστήμονες».

Από το διάστημα στο αντηλιακό μας

Αρχικά, οι ερευνητές σκέφτηκαν να χρησιμοποιήσουν την ανακάλυψή τους για την βελτίωση υφασμάτων και υλικών για επιστρώσεις, λόγω της αντοχής της στην ακτινοβολία. Ωστόσο, σύντομα συνειδητοποίησαν τις απίστευτες δυνατότητές της για την ενίσχυση της αντηλιακής προστασίας.

Σήμερα γνωρίζουμε ότι το αντηλιακό είναι ο καλύτερος τρόπος για να μειώσουμε τη βλάβη του δέρματός μας από τον ήλιο. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αποκάλυψαν οι έρευνες της NASA, το Bacillus pumilus SAFR-032 δρα ως φυσική ασπίδα ενάντια στις βλαβερές ακτίνες UV, ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα του SPF στα αντηλιακά. Μία εταιρεία-τεχνοβλαστός του αμερικανικού οργανισμού έχει ήδη ενσωματώσει το θαυματουργό αυτό υλικό στα αντηλιακά της.

final_sunblock3

Αν και όλοι πλέον γνωρίζουμε ότι η χρήση αντηλιακού είναι ζωτικής σημασίας, ακόμη και οι πιο επιμελείς χρήστες του SPF, ενδέχεται κάποια στιγμή να ξεχαστούν. Τι συνιστούν οι δερματολόγοι για την αντιμετώπιση ενός ήπιου ηλιακού εγκαύματος; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Ηλιακό έγκαυμα: Αντιμετώπιση & η τεχνολογία για να το προλάβετε».

Ο λόγος για την Delavie Sciences LLC, η οποία ανέπτυξε το Bacillus Lysate χρησιμοποιώντας ένα εκχύλισμα του οργανισμού που είχε ανακαλύψει η NASA. Η εταιρεία πατένταρε το Bacillus Lysate και πλέον το παράγει και το διαθέτει σε μεγάλες ποσότητες, με την ελπίδα ότι σύντομα θα αποτελεί ένα στάνταρ συστατικό της κοσμετολογίας για την ενίσχυση της αντηλιακής προστασίας. Φέρνοντας την τεχνολογία της NASA από τη Γη στο διάστημα και πάλι πίσω στο αντηλιακό μας.