ΑΤΙΑ στον Γαλαξία μας: Υπάρχουν πράγματι εξωγήινοι εκεί έξω;

Το ερώτημα αν είμαστε μόνοι μας στο σύμπαν απασχολεί εδώ και δεκαετίες την ανθρωπότητα. Τελικά, η αλήθεια είναι εκεί έξω; Τα ΑΤΙΑ πράγματι «κόβουν» βόλτες στο Γαλαξία μας;

Αν σας θυμίζουν κάτι οι τίτλοι «Ημέρα Ανεξαρτησίας», «Οι άντρες με τα μαύρα», «The X-Files», «Η Άφιξη», τότε σίγουρα ήσασταν παρών τη δεκαετία του 1990, όταν η τρέλα της επαφής με εξωγήινες μορφές ζωής συνεπήρε τον κινηματογράφο και την τηλεόραση.

Άλλοτε ως γκρι πλάσματα με μεγάλο κεφάλι και άλλοτε ανθρωπόμορφοι, άλλοτε κακόβουλοι και σπανίως με καλές προθέσεις, οι εξωγήινοι έκαναν δυναμική είσοδο στην ποπ κουλτούρα και οι επισκέψεις τους στη Γη έγιναν αντικείμενο καθημερινών συζητήσεων για εκατομμύρια ανθρώπους ανά τον κόσμο.

Video credit: 20th Century Studios UK

Η ταινία «Ημέρα Ανεξαρτησίας» ήταν μία μεγάλη εισπρακτική επιτυχία της δεκαετίας του 1990, με θέμα την εισβολή εξωγήινων στη Γη. Στόχος τους; Ο εποικισμός του πλανήτη και η εξόντωση της ανθρωπότητας.

Ωστόσο, εκτός δημόσιας ατζέντας, η επιστημονική κοινότητα ασχολήθηκε ελάχιστα με το ζήτημα εάν η Γη αποτελεί δημοφιλή προορισμό για UFO ή ΑΤΙΑ. Η επικρατούσα άποψη ήταν ότι η ζωή πιθανότατα δεν είναι εφικτή στο σύμπαν και ενδεχομένως η Γη να είναι ο μόνος πλανήτης που είχε την τύχη να φιλοξενήσει έμβια όντα (τουλάχιστον με τη μορφή που τα γνωρίζουμε).

Ο εξωπλανήτης Gliese 832 c και το «τηλεφώνημα» στη Γη

Σήμερα η επικρατούσα τότε αντίληψη έχει διαφοροποιηθεί. Ως αποτέλεσμα της εξέλιξης της αστροφυσικής, γνωρίζουμε πλέον ότι υπάρχουν δισεκατομμύρια εξωπλανήτες μόνο στον Γαλαξία μας, ενώ πρόσφατη μελέτη της Αμερικανικής Αστρονομικής Εταιρείας υποστηρίζει ότι δεκάδες από αυτούς τους εξωπλανήτες ενδέχεται να φιλοξενούν νοήμονες εξωγήινους πολιτισμούς.

Βασιζόμενοι στην υπόθεση ότι η νοήμων ζωή σε άλλους πλανήτες αναπτύσσεται με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που εξελίχθηκε στη Γη, οι ερευνητές υπολόγισαν ότι θα μπορούσαν να υπάρχουν τουλάχιστον 36 ενεργοί εξωγήινοι πολιτισμοί στον Γαλαξία μας. Ωστόσο, η μέση απόσταση από αυτούς τους πολιτισμούς θα ήταν 17.000 έτη φωτός, καθιστώντας τον εντοπισμό τους και την επικοινωνία μαζί τους αδύνατη με την τεχνολογία που διαθέτουμε σήμερα.

Photo credit: Alberlan Barros from Pexels

Η εξερεύνηση του σύμπαντος ανέκαθεν γοήτευε την ανθρωπότητα, ωστόσο, το ταξίδι στο διάστημα είναι προς το παρόν προνόμιο ενός περιορισμένου αριθμού ανθρώπων, κυρίως αστροναυτών. Όχι όμως για πολύ! Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «The Dearmoon Project: Ταξίδι στη σελήνη μετά από μισό αιώνα».

Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με ορισμένους επιστήμονες όπως ο Στίβεν Χόκινγκ, η ανθρωπότητα θα πρέπει να είναι επιφυλακτική στην αναζήτηση επαφής με εξωγήινους πολιτισμούς. Είναι ενδεικτικό ότι το 2010, ο διάσημος αστροφυσικός είχε αναφέρει σε συνέντευξή του: «Αν μια μέρα λάβουμε ένα σήμα από τον εξωπλανήτη Gliese 832 c, θα πρέπει να το σκεφτούμε καλά πριν απαντήσουμε. Η επαφή με έναν προηγμένο πολιτισμό θα μπορούσε να μοιάζει με αυτή των ιθαγενών Αμερικανών όταν συνάντησαν τον Χριστόφορο Κολόμβο και αυτό δεν βγήκε σε καλό για εκείνους».