Όταν ακούμε για φωτοβολταϊκά, συνήθως φανταζόμαστε ηλιακά πάνελ σε στέγες που βοηθούν στην ηλεκτροδότηση των σπιτιών μας. Μήπως όμως θα μπορούσαν και τα οχήματά μας να τροφοδοτούνται με παρόμοιο τρόπο;
Όταν ακούμε για φωτοβολταϊκά, συνήθως φανταζόμαστε ηλιακά πάνελ σε στέγες που βοηθούν στην ηλεκτροδότηση των σπιτιών μας. Μήπως όμως θα μπορούσαν και τα οχήματά μας να τροφοδοτούνται με παρόμοιο τρόπο;
Μία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία αναπτύσσει μία καινοτόμο «φωτοβολταϊκή» βαφή για τη νέα γενιά οχημάτων της, η οποία, καταπώς δηλώνει, θα μπορούσε να παράγει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια προκειμένου να τροφοδοτήσει ένα όχημα για περισσότερα από 12.000 χιλιόμετρα τον χρόνο!
Photo credit: Paul Lukez Architecture
Αξίζει η επένδυση στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για το μέσο νοικοκυριό; Και ποιοι μπορούν να βγουν εντελώς εκτός δικτύου ηλεκτρικού; Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Ποιους και γιατί συμφέρουν τα οικιακά φωτοβολταϊκά».
Καθώς η έννοια της ηλεκτροκίνησης έχει εισέλθει για τα καλά στην καθημερινότητα μας και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνονται ολοένα και δημοφιλέστερα, η συζήτηση για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, σε ό,τι αφορά τις μεταφορές μας, επικεντρώνεται στην ανάπτυξη νέων υποδομών φόρτισης και ανθεκτικών μπαταριών. Ωστόσο, ο ήλιος ανέκαθεν αποτελούσε την πλέον άφθονη πηγή καθαρής –και δωρεάν– ενέργειας, οπότε γιατί τα αυτοκίνητά μας να μην τροφοδοτούνται από αυτόν;
Αυτό σκέφτηκαν ενδεχομένως και στην ομάδα έρευνας της Mercedes-Benz, η οποία εργάζεται για την ανάπτυξη μίας επαναστατικής βαφής που μετατρέπει ολόκληρη την επιφάνεια ενός οχήματος σε πηγή ενέργειας. Στο μέλλον, λοιπόν, το ηλεκτρικό σας όχημα θα μπορούσε χάρη στην ειδική αυτή επίστρωση, να συλλέγει ενέργεια από τον ήλιο και να τροφοδοτεί την μπαταρία του, είτε οδηγείτε είτε έχετε σταθμεύσει.
Η «φωτοβολταϊκή» μπογιά έχει πάχος μόλις 5 μικρόμετρα. Το μικρόμετρο είναι μονάδα μήκους ίση με το εκατομμυριοστό του μέτρου, δηλαδή, όσο για παράδειγμα ένας απειροελάχιστος κόκκος σκόνης πάνω στο μικροσκοπικό κεφάλι μιας καρφίτσας.
Photo credit: Mercedes-Benz
Ειδικότερα, το φωτοβολταϊκό υλικό που ερευνά η εταιρεία, μοιάζει με μπογιά που εφαρμόζεται στο εξωτερικό ενός αυτοκινήτου. Έχει πάχος μόλις 5 μικρόμετρα, η επίστρωσή της είναι δηλαδή λεπτότερη και από μία ανθρώπινη τρίχα, ενώ ζυγίζει 50 γραμμάρια ανά τετραγωνικό μέτρο. Λόγω του ότι ως υλικό είναι εύκαμπτο, δύναται να απλωθεί εύκολα γύρω από καμπύλες επιφάνειες, παρέχοντας περισσότερο χώρο για τη συλλογή ηλιακής ενέργειας σε σχέση με τα γυάλινα ηλιακά πάνελ, τα οποία μπορούν να στερεωθούν μόνο στην οροφή ή το καπό ενός αυτοκινήτου διότι δεν λυγίζουν.
Σύμφωνα με έρευνα της Mercedes-Benz, ένα μεσαίου μεγέθους SUV, το οποίο θα επιστρωθεί με περίπου 11 τετραγωνικά μέτρα φωτοβολταϊκής βαφής, θα μπορούσε να παράγει αρκετή ενέργεια ώστε να καλύψει έως και 12.000 χιλιόμετρα ετησίως υπό ιδανικές συνθήκες.
Είναι ενδεικτικό ότι σε ηλιόλουστες τοποθεσίες όπως το Λος Άντζελες, ένα τέτοιο αυτοκίνητο θα μπορούσε ενδεχομένως να καλύψει το 100% των καθημερινών αναγκών οδήγησης μόνο μέσω ηλιακής ενέργειας. Ακόμα και σε μια λιγότερο ηλιόλουστη πόλη όπως η Στουτγάρδη της Γερμανίας, η εν λόγω τεχνολογία θα μπορούσε να παρέχει αρκετή ενέργεια ώστε το όχημα να καλύπτει το 60% των μέσων ημερήσιων αναγκών μετακίνησης.
Photo credit: Mercedes-Benz
Η «φωτοβολταϊκή» βαφή δεν είναι η μόνη καινοτομία που φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει τα οχήματά μας με τη δύναμη του ήλιου. Μία νεοφυής εταιρεία αναπτύσσει ένα ηλεκτρικό σκούτερ το οποίο μπορεί να επεκτείνει την αυτονομία του «κάνοντας ηλιοθεραπεία»! Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Το ηλεκτρικό σκούτερ που φορτίζεται από τον ήλιο».
Οι δυνατότητες αυτής της καινοτομίας, εάν αποδειχτεί εφικτή η μαζική παραγωγή της, είναι εκπληκτικές. Όπου Λος Άντζελες και Στουτγάρδη, βάλτε μία αντίστοιχη ελληνική πόλη όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, η χώρα μας άλλωστε απολαμβάνει υψηλά ποσοστά ηλιοφάνειας κάθε χρόνο. Φανταστείτε, λοιπόν, ότι οδηγείτε το φωτοβολταϊκό όχημα σας, μέσα στην πόλη ή καθώς ταξιδεύετε. Όσο ο ήλιος λάμπει, η καθαρή –και δωρεάν– ενέργειά του, θα προσθέτει στην πορεία σας χιλιόμετρα χωρίς το άγχος αυτονομίας ή την ανάγκη σύνδεσης στην πρίζα!