Τι είναι η τηλεϊατρική; Η διάγνωση μέσω ίντερνετ που σώζει ζωές

Τι είναι η τηλεϊατρική; Η διάγνωση μέσω ίντερνετ που σώζει ζωές

Για εκείνους και εκείνες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές ή αντιμετωπίζουν προβλήματα που δεν επιτρέπουν την εύκολη μετακίνησή τους, η παροχή υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης μέσω διαδικτύου, η οποία αναπτύχθηκε ραγδαία την εποχή της πανδημίας, μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια.

Πόσες φορές έχετε αναλογιστεί ή ακούσει να λέγεται ότι το ίντερνετ έχει μεταμορφώσει ριζικά τη ζωή μας; Το διαδίκτυο άλλαξε δραματικά τον τρόπο που επικοινωνούμε με την οικογένεια και τους φίλους μας, που εργαζόμαστε και ψυχαγωγούμαστε, που αγοράζουμε και καταναλώνουμε αγαθά και υπηρεσίες.

final_telemedicine1

Photo credit: Pexels

Το ίντερνετ σώζει ζωές ακόμα και στην οδήγηση! Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Τηλεματική: Οδηγήστε ασφαλέστερα με τη βοήθεια ενός smartphone».

Μεταμόρφωσε ακόμη και το πώς αναζητούμε πληροφορίες σχετικά με γιατρούς και θέματα υγείας. Σε ό,τι αφορά, μάλιστα, εκείνους και εκείνες που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές ή αντιμετωπίζουν προβλήματα που δεν επιτρέπουν την εύκολη μετακίνησή τους, το ίντερνετ ίσως μια μέρα σώσει τη ζωή τους – ή την έχει ήδη σώσει. Όπως συνέβη στην περίπτωση ενός ασθενή από τις Οινούσσες, ένα μικρό νησί του Βορείου Αιγαίου, οι κάτοικοι του οποίου έχουν δυσκολία πρόσβασης σε υπηρεσίες προληπτικής ιατρικής και οδοντιατρικής περίθαλψης.

Ο ασθενής από τις Οινούσσες

Ειδικότερα, τον Απρίλιο του 2024, στο πλαίσιο ενός προγράμματος τηλεϊατρικής από το οδοντιατρικό τμήμα του Τζάνειου Γενικού Νοσοκομείου, εξετάστηκαν από απόσταση 42 κάτοικοι του ακριτικού αυτού νησιού.

Ένας οδοντίατρος από τις εγκαταστάσεις του νοσοκομείου στον Πειραιά, σε συνεργασία με μια νοσηλεύτρια από το Κέντρο Υγείας Οινουσσών, διεξήγε τον απαραίτητο έλεγχο με τη βοήθεια ενδοστοματικής κάμερας. Όπως διαπιστώθηκε, αρκετοί από τους εξεταζόμενους έχρηζαν οδοντιατρικής παρέμβασης, ενώ μεταξύ τους εντοπίστηκε και ένας άντρας, ο οποίος διαγνώστηκε με λευκοπλακία, μία προκαρκινική βλάβη του στόματος.

Χάρη στο πρόγραμμα τηλε-οδοντιατρικής, αναγνωρίστηκε εγκαίρως αυτή η σοβαρή και δυνητικά απειλητική για τη ζωή του νόσος, ενώ ο ασθενής έλαβε την κατάλληλη θεραπεία και οδηγίες για επανεξέταση και παρακολούθηση.

Η συγκεκριμένη περίπτωση είναι ενδεικτική της σημασίας της τηλεϊατρικής, ειδικότερα σε νησιωτικές και απομακρυσμένες αγροτικές και ορεινές δυσπρόσιτες περιοχές. Τι είναι λοιπόν η τηλεϊατρική;

Οι Οινούσσες είναι ένα μικρό νησί του Βορείου Αιγαίου, μεταξύ Χίου και των παραλίων της Μικράς Ασίας, οι κάτοικοι του οποίου έχουν δυσκολία πρόσβασης σε υπηρεσίες προληπτικής ιατρικής και οδοντιατρικής περίθαλψης.

Προσβάσιμη υγειονομική περίθαλψη για όλους

Η τηλεϊατρική είναι ένας γενικός όρος που καλύπτει όλους τους τρόπους με τους οποίους οι ασθενείς και οι γιατροί μπορούν να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία για να επικοινωνήσουν χωρίς να βρίσκονται στον ίδιο χώρο.

Στο πλαίσιο αυτό, η τηλεϊατρική σας επιτρέπει να επισκέπτεστε τον ή τη γιατρό σας ψηφιακά, χωρίς φυσική παρουσία, δηλαδή, στο γραφείο τους. Οι επισκέψεις πραγματοποιούνται μέσω ίντερνετ, χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή, το tablet ή το smartphone σας. Εναλλακτικά, νοσοκόμοι ή άλλοι επαγγελματίες υγείας παρέχουν τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής από ένα κοινοτικό ιατρείο ή ένα κινητό βαν, όπως στην περίπτωση των Οινουσσών.

Πρόκειται για ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια γιατρών, φορέων υγείας και τοπικών κοινοτήτων, το οποίο θα μπορούσε να αμβλύνει σημαντικά τις ανισότητες μεταξύ των περιφερειών κρατών όπως η Ελλάδα. Γι’ αυτό και στη χώρα μας, ήδη αναπτύσσεται ένα Εθνικό Δίκτυο Τηλεϊατρικής. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να λειτουργούν 3.500 σημεία κατ’ οίκον νοσηλείας και 43 μονάδες τηλεϊατρικής σε όλη την επικράτεια, συνδέοντας τα κεντρικά νοσοκομεία του Πειραιά και της περιφέρειας με κέντρα υγείας σε νησιά του Αιγαίου, από τις Οινούσσες και τη Χίο, μέχρι την Αστυπάλαια και το Καστελόριζο.

Η τηλεϊατρική σάς επιτρέπει να επισκέπτεστε τον ή τη γιατρό σας ψηφιακά, μέσω ίντερνετ, χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή, το tablet ή το smartphone σας.

final_telemedicine3

Photo credit: Pexels

H COVID-19 καταλύτης για την εξ’ αποστάσεως υγειονομική περίθαλψη

Το γεωγραφικό τοπίο και οι προκλήσεις που συνεπάγεται για την παροχή ισότιμης πρόσβασης σε ποιοτική ιατρική περίθαλψη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες απομακρυσμένων χωριών και νησιών, οδήγησε την Ελλάδα και πολλές ακόμη χώρες στην ανάπτυξη λύσεων τηλεϊατρικής.

Ωστόσο, σύμφωνα με έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η πανδημία COVID-19 ήταν ο καταλύτης που επιτάχυνε τις εξελίξεις για την παροχή υπηρεσιών υγειονομικής περίθαλψης εξ αποστάσεως. Είναι ενδεικτικό ότι ενώ το 2019 πραγματοποιήθηκαν μόνο 0,6 τηλεδιαβουλεύσεις ανά ασθενή, στις χώρες του ΟΟΣΑ το ποσοστό αυτό υπερδιπλασιάστηκε το 2021 και συνέχισε να αυξάνεται, ακόμη και όταν αποκαταστάθηκε η συνήθης φροντίδα με φυσική παρουσία.

final_telemedicine4

Photo credit: Pexels

Η εμφάνιση ενός νέου κορονοϊού στα τέλη του 2019, προκάλεσε ένα πρωτόγνωρο κύμα παγκόσμιας συνεργασίας που οδήγησε σε καινοτόμα εμβόλια και θεραπείες. Διαβάστε περισσότερα στο άρθρο «Πώς η πανδημία μεταμόρφωσε την επιστημονική έρευνα».

Σήμερα, η τηλεϊατρική συνεχίζει να επεκτείνεται και καταπώς υποδηλώνει η σχετική βιβλιογραφία προσφέρει σημαντικά οφέλη για τους ασθενείς και τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης. Αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στη διαχείριση χρόνιων παθήσεων, ιδιαίτερα στη φροντίδα του διαβήτη, μπορεί να οδηγήσει σε αποτελέσματα που δεν είναι κατώτερα από την πραγματική επίσκεψη σε γιατρό, ενώ επιτυγχάνει σημαντική εξοικονόμηση κόστους.

Την εποχή μετά την πανδημία, η διάγνωση μέσω ίντερνετ διασφαλίζει καλύτερη πρόσβαση σε ποιοτική υγειονομική περίθαλψη για όλους και σώζει ζωές. Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη της τηλεϊατρικής, είναι ένα ισχυρό επιχείρημα για όσους ακόμη αναρωτιούνται για το κατά πόσο το διαδίκτυο έχει μεταμορφώσει ριζικά τη ζωή μας. Πώς θα διαβάζατε αυτό το κείμενο, άλλωστε, αν δεν είχατε διαδικτυακή σύνδεση;

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΑΣ

Το Pencil On The Moon είναι μια πρωτοβουλία με την υποστήριξη της Generali, η οποία παρακολουθεί στενά όλες τις νέες τάσεις, προκειμένου να συνεχίσει να εξελίσσεται και να προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Οι πιο προηγμένες επιστημονικές έρευνες, οι πιο εξελιγμένες τεχνολογίες αλλά και οι πιο καινοτόμες εφευρέσεις εξετάζονται προσεκτικά υπό το πρίσμα της εφαρμογής τους στα πεδία της καθημερινότητας με βασική αρχή ότι ο άνθρωπος είναι πάντα πάνω από την τεχνολογία.

Αυτή είναι η πηγή από την οποία αντλούμε μελάνι για τις πένες αυτού του blog με έναν κοινό στόχο:

Να γνωρίσουμε, κατανοήσουμε και στο τέλος να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες προς όφελος του ανθρώπου.

Η Generali στηρίζει έμπρακτα αυτή την πρωτοβουλία πιστή στη δέσμευσή της:

«Να στηρίζει τους ανθρώπους για να δημιουργούν ένα ασφαλέστερο μέλλον για τις ζωές και τα όνειρά τους»

…Αλλά και ανοιχτή στη σκέψη ότι πολλές φορές αρκεί ένα μολύβι για να γράφουμε στο φεγγάρι.